Friday 20 July 2012

Selamat Berpuasa


Gambar di atas tiada kaitan dengan entry  j. Ignore je Kwangmin yang comel tu..

Besok start puasa. Rasa cepatnya masa berlalu. Pejam celik pejam celik dah nak puasa dan hanya tinggal beberapa jam saja lagi untuk aku bangun sahur. And malam ni jugalah startnya tarawikh. Sebut betul-betul bukan tawarikh. Lagi sebulan nak raya. Yeay...sapa yang tak puasa tak boleh raya. Tu mak aku cakap tapi aku tengok budak-budak yang tak puasa raya kalah aku yang puasa ni lagi. Ehh....lari tajuk la. Bukannya nak cakap pasal raya tapi puasa.

Kalau cakap pasal puasa apa yang korang terfikir. Makanan yangg banyak  waktu berbuka atau ingin mencari pahala yang banyak? Aku fikir dua-dua. Tapi tahun ni aku dah berazam nak kumpul pahala banyak-banyak. Ya la kan. Dosa aku dah bercambah. Setiap manusia ni tak lari daripada melakukan kesilapan. Allah dah janji dah siapa yang layak akan mendapat lailatul qadr. Lailatul qadr tu lebih baik daripada 1000 bulan. Bayangkan. Hanya satu malam ganjaran sama macam beribadat seribu bulan. Tapikan sebenarnya bila aku fikir-fikir balik kita ni hanya pulun nak beribadat waktu bulan puasa ja. Sebab apa? sebab nak kejar lailatul qadr.

Hishh...bagi aku kan usaha beribadat dulu kalau tak dapat pun tak apa sebab bukan senang nak buat pahala di bulan Ramadan. Bulan yang berkat. Pahala berganda. Kalau kita nak beribadan kenalah berterusan sebab kita bukannya nak kejar lailatul qadr ja tapi nak dapat keberkatan daripada Allah jugak. Kan... Waktu time ni la nak buat pahala banyak-banyak coz kurangnya gangguan tapi agak susah kalau kita x pndai jaga nafsu..

Kita jugak kena tahan nafsu kita tu. Sebab orang yang paling bagus adalah orang yang dapat menahan nafsunya. So jagalah nafsu hampa tu. And time ni jugak lah ak nak kuruskan badan..hehe... sebab berat aku dah mencapai 43 kg....eghhh.. Apa-apa ja la.. Jangan membazir waktu berbuka sebab Allah tak suka. Kita ni kan hamba Allah, kenalah buat apa yang diamanahkan. Kan......

No comments:

Post a Comment