Tuesday 24 July 2012

Merokok


Hola Chingu....
Aku tau aku dah melanggar peraturan yang aku buat tentang exam tapi kepala aku dah sebu dengan info sejarah dan geografi so tak salahkan aku nak update entry untuk merelaxkan otak aku ni buat seketika. Aku ni tak sepintar Albert Einstein, tak sebijak Al-Khawrizmi dan tak sepandai Ibnu Sina nak menghafal segala jenis tu. Otak aku jga perlukan rehat sama seperti tuanya yang perlukan rehat apabila kepenatan.

Kali ni aku nak persoalkan pasal rokok. Tentu hang pa tau kan apa maksud rokok. Kalau tak tau tu memang kuno sangat la sebab orang asli pun tau rokok tu menatang apa. Rokok adalah silinder yang diperbuat daripada kertas yang berukuran panjang yang berisi tembakau. Bukan sahaja tembakau tetapi segala jenis racun.

Zaman sekarang ni aku tengok rokok dah menjadi kebiasaan pada budak-budak tambahan lagi student yang sebaya aku ni. Lima belas tahun. Tapi kan depa tak pikiaq ka yang rokok tu boleh membayakan kseihatan. Boleh memendekkan umur depa. Memang la ajal maut di tangan tuhan tapi kita sebagai manusia mestilah jaga kesihatan. Subject form 3 bab yang first kalau tak silap aku tajuk effect of smoking to our lungs mcm tu la kan ada sebut pasal kandungan rokok yang memunyai tobacco tar, carbon monoxide dan lain-lain lagi yang boleh meng'corrode'kan paru-paru kita. Siap buat eksperiment lagi kowt. Takkan tak boleh nak pikiaq pakai otak yang dukurniakan.

Tapi bulan ni kurang sikit la sebab puasa kan. Cuba kalau tak puasa lepas tusyen or sebelum tusyen mesti hisap rokok. Dan aku benci orang yang merokok. Tren sekrang ni perempuan pun dah pandai merokok. Kalau lelaki tak pa gak la ni perempuan. Hodoh gila. Biaq la muka cantik macam Ratu Balqis sekalipun kalau merokok tetap buruk. Rasanya depa ni dah rasa pahala cukup banyak sangat dah tu yang nak mati awal tu kan....

No comments:

Post a Comment