Wednesday 3 August 2011

Puasa

Semalamt berpuasa kepada semua makhluk ciptaan Allah yang bernama manusia yang beragama Islam. Bila bercakap pasal puasa semua orang tahu tak boleh makan. Ada setengah yang tak best tapi ada setengah yang suka. Macam dengan aku, aku amat merindui dan menyukai bulan Ramadan kerana first bulan rahmat. Yang kedua aku dapat kuruskan bada aku. Tiga, boleh dapat banyak pahal berbanding dengan bulan lain. Bulan lain mana ada Terawikh tapi Ramadan ada. Itulah uniknya penghulu segala bulan ni. Tapi ada kawan aku yang sorang ni memang tak patut ar dia cakap 'kenapa lah wajib puasa.' Jawapan yang paling best aku bagi kat dia 'dah Allah wajibkan berpuasa buat je la. Dia nak menguji hamba Dia seberapa kuat iman hamba-Nya. Kalau tak mau puasa jangan jadi orang Islam.' Senang je jawapan aku. Nak bagi sakit hati lagi. Pada muka dia sapa suruh cakap macam tu. Kita sebagai manusia yang lemah memang tak patut dan tak boleh cakap macam tu.

No comments:

Post a Comment