Sunday 16 June 2013

National Camp Civil Defence Cadet

ASSALAMUALAIKUM
HI AND HELLO

Banyak yang tertanya-tanya kemana aku menghilang dalam masa seminggu ni. Haha..lawak lawak.
Aku tak meghilang pun. I went to Penang. Buat apa? Aku terpilih untuk wakil Civil Defence Cadet negeri Kedah to the National Camp yang dibuat di Bukit Mertajam, Penang. 

Don't ask me best or not because the answer is YES. Best giler kowt. Apart from dapat berbakti untuk negeri, dapat jugak kawan baqu dari serata pelusuk negeri. Sabah dengan Sarawak pun ada. Best sembang dengan depa. Peramah pun ya. Dengaq depa cakap Sabah dengan Sarawak tu best sangat. Seminggu duduk sana macam-macam benda aku belajaq. Dapat belajaq berdikari, and macam-macam lagi.

Kedah join empat pertandingan tak silap aku. Ada medic aka pertolongan cemas atau perawatan awal, menyelamat, melawan kebakaran dengan kawad kaki. Aku masuk under medic. Semua geng kedah ada 72 orang lelaki dan perempuan. Tidoq dalam khemah. Best kowt walaupun kadang-kadang tak berapa nak selesa. 

Malam ke berapa aku tak ingat, hujan lebat then khemah kami masuk ayaq. Apa lagi lari pi dewan la. Nasib baik dekat dengan dewan. Habis basah semua benda. Tapi tak pa esok tu dah kering and everything back to normal again. Budak sekolah aku ada 5 orang termasuk aku. 3 perempuan 2 lelaki. Yang lelaki masuk kawad aku and kami bertiga medic. 

Medic best. Dapat belajaq macam mana nak rawat orang. Sekarang ni aku dah tau macam mana nak balut kepala, tangan, kaki. Apa yang perlu dibuat kalai patah tangan and kaki and yang penting aku tau dah macam mana nak pasang cervical collar. Dulu bila tengok orang pakai benda tu mesti tertanya-tanya macam mana depa pakai benda tu. Sekarang ni aku dah tau. Senang ja nak pakaikan kepada mangsa kalau teknik dia betul tapi kalau teknik pasang salah habis ar. Berkaitan dengan nyawa kowt.

Ini adalah cervical collar
Overall walaupun kadang-kadang rasa macam kena dera kat sana tapi best la. Tahun depan aku dah tak boleh join sebab aku form five. Kena tumpukan sepenuhnya untuk SPM. Lagipun Kedah tak benarkan form 3 and form 5 join. Takut ganggu pelajaran...

3 comments:

  1. bestnya..dapat tambah ilmu..nti leh praktik kalau pape hal..hehe...
    form 5 dah xleh main2 sangat dahh.. (tp sy byk main jer duluu.... ) haha, btw
    gdluck.. =)

    ReplyDelete